Pilipili breidt management én aanbod uit

Mathias Deswarte en Lukas Costeur kopen zich in bij Pilipili. Daarmee breidt het product design agency zijn expertise uit. Het plan: een strategische partner zijn voor design en innovatie. Anders gezegd: naast product design bel je Pilipili voor alles van engineering tot marketing, tot de unboxing toe.

Pilipili is een full-service productontwerpbureau in Kortrijk. Ze bedenken, ontwerpen en ontwikkelen producten die levens echt beter maken. Denk weefmachines voor Picanol en printers voor Labelmate. Met de komst van Mathias Deswarte en Lukas Costeur breidt niet enkel het management uit, maar ook de diensten die het bedrijf aanbiedt: strategie, branding en merkbeleving komen erbij.

“Een goed product alleen redt het vaak niet. Je moet ook nadenken over de marketingstrategie: hoe je het aan de man brengt, en wat het verhaal is”, zegt Mathias Deswarte, de nieuwe brand expert en partner bij Pilipili.

Expertise in strategie en merkbeleving

Mathias Deswarte (35) startte zijn carrière als consultant en projectmanager voor verschillende e-commerce bedrijven. Nadien werkte hij een paar jaar als digital lead en strategisch directeur bij een full-service communicatiebureau. Die ervaring was dan weer de basis voor Pacemakers, een consultancybedrijf dat merken helpt om hun branding en marketing op punt te stellen. Dat stampte Deswarte samen met Lukas Costeur uit de grond.

En diezelfde Lukas Costeur (38) gaat nu ook mee naar Pilipili, als partner en creative director. Lukas is daar trouwens geen vreemde. Na zijn studies liep hij stage bij Pilipili, en was daarmee vertrokken voor veertien jaar als product designer bij het bedrijf. Na een omweg via Pacemakers komt Lukas nu terug thuis.

Costeur: “De volgende logische stap voor Mathias en ik was om een eigen team uit te bouwen. Toen we de branding van Pilipili onder handen mochten nemen, voelden we direct dat die samenwerking juist zat. Dan is het raderwerk beginnen draaien.”

De twee nieuwkomers vervoegen Steven Dehollander (57), design thinker en oprichter van Pilipili. Hij richtte het bedrijf op in 1996 en bouwde het sindsdien uit tot een multidisciplinair team van designers, ingenieurs en projectmanagers.

Verjongen om te groeien

Dehollander: “De wereld van de technologie evolueert razendsnel, en als ontwerpbureau is het essentieel om mee te zijn. Om op de nieuwste waves mee te surfen. Daarom ben ik zo blij met de komst van Mathias en Lukas. Ze verjongen het team en injecteren nieuwe inzichten en energie in het bedrijf.”

Pilipili blijft zijn koers varen en nieuwe ideeën voor hun klanten naar de markt brengen door fundamenteel te vernieuwen. Dehollander: “Wat ik wil, is mensen hun leven beter te maken. Dat van onze klant, hun klanten, de transporteur die het product moet vervoeren, de persoon in het recyclagepark die het uit elkaar moet vijzen. Als we daarin slagen, ben ik tevreden.”